BY LI
SAVED
OPDRACHTGEVER
EIGEN PROJECT (AUTONOOM)
CATEGORIE
UX DESIGN
Hoe kan afgekeurde textiel worden gered van de brandstapel en omgezet worden tot een duurzaam concept?
​
Er wordt heel vaak aan mij gevraagd of ik een mode opleiding volg of dat ik werk in de modewereld. Op mijn Instagram @liefslian deel ik mijn favoriete mode lookjes en kijk ik elke dag wel even bij de webshops of er nog leuke items zijn binnen gekomen.
Toen ik klein was ontwierp ik al mijn eigen schoenen van papier en maakte ik kleding van oude kledingstukken voor mijn barbies. Mijn passie in dan ook mode, ik ben er elke dag mee bezig en steek er veel tijd in. Tot mijn eigen verbazing heb ik nooit een project gekoppeld aan deze passie. Voor dit autonoom project vond ik dit
de perfecte kans om hier wat mee te doen en mijzelf te gaan verdiepen in de ins en outs van de modewereld.
​
Een van de dingen die mij heel erg stoort binnen de modewereld is fast fashion. Er wordt jaarlijks veel te veel kleding geproduceerd en weggegooid. Dit is mega zonde, tijd om hier wat mee te doen.
"LATEN WE ALS EERSTE ONDERZOEKEN WAAR HET PROBLEEM LIGT"
"MIJN VERHAAL"
Mijn passie is mode, al vanaf mijn 6e jaar toen ik mijn eerste collectie schoenen had ontworpen. Wel van papier, plakband en nietjes, maar ze paste allemaal aan mijn voeten.
Niet lang daarna werden mijn barbies het slachtoffer, ik maakte allemaal verschillende outfits en dit keer van stof. Ik gebruikte altijd spullen die al in huis waren bijvoorbeeld oude t-Shirts en bloesjes. De meest creatieve creaties kwamen eruit van gala jurken tot stoere outfits.
Na dat ik de film de devil wears Prada had gezien wist ik het zeker, ik wilde mode ontwerpster worden.
Die droom veranderde toen ik naar het grafisch lyceum ging en ik ontdekte dat je veel meer kon ontwerpen dan kleding.
Maar toch is mijn passie voor kleding nooit verdwenen. Ik vermaakt nog steeds mijn eigen kleding wanneer ik het net een beetje anders wil hebben of het zit niet meer goed.
"DE VERBINTENIS TUSSEN MIJN PASSIE EN HET FAST FASHION PROBLEEM"
The golden circle
WHY

Op een jaar basis word er extreem veel teruggestuurd en dit is niet goed voor het milieu. Veel wordt afgekeurd. Maar ook veel kleding items halen de kleding kast zelfs niet door de massa productie genaamd fast fashion.


HOW

Ik wil afgekeurd textiel redden van de brandstapel en laten zien dat hier nog iets mee gedaan kan worden zodat het productieproces niet voor niets was. Vaak is het textiel nog in een prima staat om te gebruiken.


WHAT

Dit wil ik gaan doen door het starten van een brand dat afgekeurde kleding items omzet tot nieuwe items, zonder het hele productie proces opnieuw uit te voeren.
"WIE ZIJN MIJN CONCURRENTEN?"
"WAT MAAKT MIJN BRAND UNIEK?"
Wat doet mijn concept?
Saved by Li red afgekeurde bruikbare textiele van de brandstapel. Deze textiele worden omgezet tot nieuwe trendy kleding items.
Voor wie is het concept?
Dames in alle soorten en maten die opzoek zijn naar duurzame modieuze kleding items. En dames die iets nieuws durven te proberen. De leeftijd waar wij op focussen is 18 t/m 34 jaar.
Wat verbeterd mijn concept?
Minder CO2 uitstoot omdat het niet meer op de brandstapel eindigt. En er worden geen nieuwe stoffen van
de oude stoffen gemaakt dus het herhalen van het productie proces is niet nodig waardoor je grondstoffen bespaard.
Wat maakt dit concept uniek?
- Het is creatief en exclusief, het zijn kleding items die niet
iedereen heeft.
- Je krijgt een kans om zelf creatief te zijn. Je kan de kleding
items aanpassen naar je eigen wensen door verschillende
stoffen te kiezen.
- Je red kleding van de brandstapel, ik heb nog geen ander
merk gevonden die het op deze manier aanpakt.
Welk medium word er gebruikt?
- Saved by Li zal verkocht worden via een webshop.
- Extra functie, online kleding editor.
"THE TESTING FASE"
"THE FINAL PRODUCT"
Homepage
Hier word je geïntroduceerd met het concept en wat de bedoeling is van de webshop. Je kan gelijk gaan winkelen of je bekijkt eerst de reis van textiel. Klik op de onderstaande button als jij deze reis wilt ontdekken.
De shop
De shop is ontworpen zoals je hem kent van de andere online webshops. Een duidelijk overzicht van wat je allemaal kunt kopen en wat er beschikbaar is dit seizoen. Hij zou nog verder ontwikkeld moeten worden maar de studie periode was hier helaas te kort voor.
Customize
Doormiddel van kleine pop-ups word je continu op de hoogte gebracht hoe goed jij bezig bent en hoeveel stoffen je aan het redden bent. Dit moet de klant stimuleren om meer na te denken over hun aankopen.