NEWS
NRC
OPDRACHTGEVER
NRC HANDELSBLAD
CATEGORIE
INTERACTION DESIGN
Hoe kunnen we het nieuws zo goed mogelijk afstemmen op de lezers van het NRC en ze genoeg verassingen bieden zodat ze niet in
een filter bubbel terecht komen?
NRC media is een nieuwsorganisatie met een lange en rijke geschiedenis. NRC is vooral bekend van de dagelijkse kranten NRC handelsblad en NRC next. In 2014 heeft NRC een grote verandering aangebracht in haar online strategie. Tot dan toe was nieuws gratis beschikbaar via de website nrc.nl, maar met de introductie van de nieuwe website werd ook een nieuwe paywall geïntroduceerd.
Een van de pluspunten van de krant die de lezers vaak noemen is serendipiteit. Keuzes die gemaakt worden door de redactie kunnen ervoor zorgen dat je berichten te zien krijgt, waarvan je niet wist dat je ze wilde weten, maar die je weldegelijk kunnen verassen en waarmee je blij bent dat je ze weet. Dit lijkt als je kijkt naar het huidige beeld van de personalisatie een tegenstelling.
Aan ons de vragen: Hoe ontwerp je een nieuws aanbod dat zowel gepersonaliseerd is als voldoende ruimte laat om nieuws te ontdekken buiten het gezichtsveld van de lezer. En hoe maak je juist deze nieuwsselectie transparant en duidelijk voor de lezer?
"WIE ZIJN DE LEZERS VAN HET NRC?"
JAN SIEMONS
Leeftijd: 37 jaar
Functie: Accountant
Jan is een jonge man die in zijn pauzes graag het NRC leest. In zijn vrije tijd gaat hij graag volleyballen en spendeert hij zijn tijd met zijn 8-jarige dochter en zijn vrouw Marlies.
HILDE KOK
Leeftijd: 57 jaar
Functie: Hypotheekadviseur
Hilde houd van orde en is erg ondernemend.
Ze houdt dan ook niet van een drukke krant die nep nieuws verkoopt. In haar vrije tijd is ze graag op stap met haar klein kinderen.
"VAN ONDERZOEKEN NAAR CONCEPTEN "
CONCEPT 2 - NRC GO
Denk bij dit concept aan het populaire Pokemon go maar dan voor volwassenen. Vang verschillende artikelen met NRC GO om je nieuws te lezen en spaar punten met jouw NRC account. Dit concept maakt het nieuws lezen interactiever en spannender. Ga op ontdekkingstocht.
THE
WINNER
DE EERSTE CONCEPTEN
CONCEPT 1 - NRC CAFE
Kom hier gezellig de krant lezen op interactieve tafels en spaar voor gratis koffie. Wil je de krant ervaren door te ruiken, voelen en zien neem dan een kijkje in de NRC experience. Dit concept laat je het nieuws ontdekken door te beleven.
CONCEPT 3 - NRC TUNNEL
De NRC tunnel wekt je interesse en daagt je uit er door heen te lopen om verschillende nieuws artikelen te bewonderen. Het is een interactieve wandeling die je nieuws laat ontdekken waardoor je de filter bubbel verlaat.
"REFRAME AND MAKE IT BETTER"
Hetzelfde idee in een nieuw jasje...
De NRC tunnel was een duidelijke winnaar. Maar na een gesprek met journalist IJsbrand kwamen we tot het discussie punt: Hoeveel mensen gaan er echt door een tunnel lopen op een dagelijkse dag? We besloten het concept iets aan te passen en de NRC nieuws tegel te introduceren.
"THE TESTING FASE"
Team Who presents Stap Nieuws!
"THE FINAL CONCEPT"
STAPNIEUWS
Nieuws maar dan anders. Stap op deze interactieve tegel en scan de QR code met je camera. NRC slaat jouw artikel op zodat jij deze gerust onderweg kan lezen. De lezer raakt uit zijn filter bubbel omdat hij nieuwe artikelen tegen komt die hij misschien niet zal lezen.
Ze ontdekken en ervaren het nieuws op een totaal nieuwe manier.