top of page
NRC.png

NEWS

NRC

OPDRACHTGEVER

NRC HANDELSBLAD

CATEGORIE

INTERACTION DESIGN

Hoe kunnen we het nieuws zo goed mogelijk afstemmen op de lezers van het NRC en ze genoeg verassingen bieden zodat ze niet in

een filter bubbel terecht komen?

NRC media is een nieuwsorganisatie met een lange en rijke geschiedenis. NRC is vooral bekend van de dagelijkse kranten NRC handelsblad en NRC next. In 2014 heeft NRC een grote verandering aangebracht in haar online strategie. Tot dan toe was nieuws gratis beschikbaar via de website nrc.nl, maar met de introductie van de nieuwe website werd ook een nieuwe paywall geïntroduceerd

Een van de pluspunten van de krant die de lezers vaak noemen is serendipiteit. Keuzes die gemaakt worden door de redactie kunnen ervoor zorgen dat je berichten te zien krijgt, waarvan je niet wist dat je ze wilde weten, maar die je weldegelijk kunnen verassen en waarmee je blij bent dat je ze weet. Dit lijkt als je kijkt naar het huidige beeld van de personalisatie een tegenstelling. 

Aan ons de vragen: Hoe ontwerp je een nieuws aanbod dat zowel gepersonaliseerd is als voldoende ruimte laat om nieuws te ontdekken buiten het gezichtsveld van de lezer. En hoe maak je juist deze nieuwsselectie transparant en duidelijk voor de lezer?

logoNRC.png

"WIE ZIJN DE LEZERS VAN HET NRC?"

DZRdNxAXcAAoKf5.jpg

JAN SIEMONS

Leeftijd: 37 jaar

Functie: Accountant

Jan is een jonge man die in zijn pauzes graag het NRC leest.  In zijn vrije tijd gaat hij graag volleyballen en spendeert hij zijn tijd met zijn 8-jarige dochter en zijn vrouw Marlies. 

HILDE KOK

Leeftijd: 57 jaar

Functie: Hypotheekadviseur

Hilde houd van orde en is erg ondernemend.

Ze houdt dan ook niet van een drukke krant die nep nieuws verkoopt. In haar vrije tijd is ze graag op stap met haar klein kinderen. 

Imelda_Staunton_2017.jpg

"VAN ONDERZOEKEN NAAR CONCEPTEN "

Schermafbeelding 2020-11-16 om 16.35.00.

CONCEPT 2 - NRC GO

Denk bij dit concept aan het populaire Pokemon go maar dan voor volwassenen. Vang verschillende artikelen met NRC GO om je nieuws te lezen en spaar punten met jouw NRC account. Dit concept maakt het nieuws lezen interactiever en spannender. Ga op ontdekkingstocht.

Schermafbeelding 2020-11-16 om 16.35.37.

THE

WINNER

DE EERSTE CONCEPTEN

CONCEPT 1 - NRC CAFE

Kom hier gezellig de krant lezen op interactieve tafels en spaar voor gratis koffie. Wil je de krant ervaren door te ruiken, voelen en zien neem dan een kijkje in de NRC experience. Dit concept laat je het nieuws ontdekken door te beleven.

Schermafbeelding 2020-11-16 om 16.35.17.

CONCEPT 3 - NRC TUNNEL

De NRC tunnel wekt je interesse en daagt je uit er door heen te lopen om verschillende nieuws artikelen te bewonderen. Het is een interactieve wandeling die je nieuws laat ontdekken waardoor je de filter bubbel verlaat.

"REFRAME AND MAKE IT BETTER"

tumblr_ptpd7sYKTJ1wcwzhlo6_640.jpg

Hetzelfde idee in een nieuw jasje...

 

De NRC tunnel was een duidelijke winnaar. Maar na een gesprek met journalist IJsbrand kwamen we tot het discussie punt: Hoeveel mensen gaan er echt door een tunnel lopen op een dagelijkse dag? We besloten het concept iets aan te passen en de NRC nieuws tegel te introduceren. 

"THE TESTING FASE"

Team Who presents Stap Nieuws!

"THE FINAL CONCEPT"

Schermafbeelding 2020-11-16 om 17.37.54.

STAPNIEUWS

Nieuws maar dan anders. Stap op deze interactieve tegel en scan de QR code met je camera. NRC slaat jouw artikel op zodat jij deze gerust onderweg kan lezen. De lezer raakt uit zijn filter bubbel omdat hij nieuwe artikelen tegen komt die hij misschien niet zal lezen.

Ze ontdekken en ervaren het nieuws op een totaal nieuwe manier. 

Schermafbeelding 2020-11-16 om 17.32.27.
bottom of page